Att hantera negativ kritik

| oktober 21, 2014

För några månader sedan beställde jag ca 20 öl från nya svenska hantverksbryggerier som jag inte testar förut. Vilken kväll det blev! Jag vaskade mer än prinsessan Madeleines vänner sammantaget gjort på Riche.

Jag tokvaskade fler än hälften av ölen då de var defekta på olika sätt, och jag syftar då inte på subjektivt tyckande som att ölen var ”trist” eller ”inte god”. Jag syftar på felsmaker som har sitt ursprung i dålig hygien, dålig koll på processen, undermålig jästhantering osv – ovälkomna smaker helt enkelt.

Ok, det här är inget nytt, i ölkretsar har detta diskuterats länge. Hur nybryggarandan inte bara leder till en massa underbar öl, utan även till magplask av episka mått. Jag minns fortfarande mitt ”ebola-moment” för ett par år sedan då jag provade öl från ett numera nedlagt bryggeri som drevs av en bryggare och några smådjur. Ok, den ohälsosamt låga nivån kommer vi kanske inte uppleva igen. Men ändå, många bryggerier har problem. Och de borde kanske prata mer om det.

struts

MEN, det som är anmärkningsvärt är hur ofattbart tyst det är från bryggerier som har problem. Det finns säkert fall då bryggerierna sorgligt nog inte har en aning om att deras öl inte presterar. Men de flesta problemtyngda bryggerier borde veta om läget, och om de själva inte kan dofta och smaka sig till problem lär de läsa om saker och tings tillstånd på recensionssajter och andra forum. Men ändå lägger man locket på officiellt, tar till strutsbeteendet eller en avancerad form av förträngning. Under de senaste 10 åren har jag nog bara stött på ett ”offentligt” uttalande från ett bryggeri som hade problem med ett öl. 

Men jag skriver inte detta för att vara negativ, svenska småbryggerier lär sig, saker och ting kommer att bli bättre, you live and learn och så vidare. Jag skriver detta inlägg för att jag såg ett lysande exempel på motsatsen till ”strutsbeteendet” för en tid sedan. Och då gick det upp för mig, att jag aldrig sett något sådant agerande från ett svenskt hantverksbryggeri.

 Och exemplet kommer från ett av mina favoritbryggerier, Funky Buddha Brewery. Ett Floridabryggeri som tar öl in i en ny dimension om ni frågar mig.

För en tid sedan började det komma in kommentarer på forum om att ett av Funky Buddhas öl uppenbarligen hade problem. Vad gör bryggeriet då? Jo, direkt går man ut med ett facebook-meddelande till sina 20 000+ följare och berättar att det kommit rapporter om att ett öl inte är bra, att de tar det på största allvar och att man jobbar på att ta reda på vad det beror på, och att de inte vill att någon ska tro att de inte bryr sig eller att de sopar problemen under mattan. 

FunkyBuddhaUrsprung

Två veckor senare går de ut med ännu ett meddelande (se nedan) att de tackar alla som hört av sig, de berättar vad som gick fel och att de ska göra allt de kan för att det inte ska hända igen.

FunkyBuddha

Det som är så snyggt med det här agerandet är att det får en väldigt positiv effekt och skapar en känsla av att de verkligen bryr sig om sin öl och sina kunder. Det rasade in positiva kommentarer som ”Class acts!”, ” And THAT’S why I’ll support these guys to the top!”, ” Great job responding to this guys. This is a small bump in the road, but you are navigating it the right way! Cheers!”, ” Great job on taking care of this quick and upfront. We will always support you guys!”, ” That’s how a company should handle things, head on!”

Ett briljant exempel på öppen hantering av problem. 

/Fredrik Berggren

Tags:

Category: Krönika, Senaste Nytt

Comments are closed.