C/O Hops – lyckad tidskrift med ett problem

| juli 25, 2013

Låt mig säga det med en gång – ℅ Hops är en riktigt lyckad tidning. Tidningsmakarna har lyckats med konststycket att göra en tidning som kombinerar skribenternas väldigt genuina kompetens med redaktionens väldigt genuina känsla för formgivning. Genuint + genuint ger ett resultat som på ett väldigt smart sätt kombinerar intressant nischfakta med en tidsenlig och riktig snygg layout. 

Här finns korta nyhetspuckar, här finns längre artiklar, här finns väldigt snygga bilder – första uppslaget är ett humlekottseldorado som sätter tonen – här finns djupdykningar i en öl eller ett ämne, här finns en humleskola och här finns ett tydigt fokus på mat och öl – här finns snart sagt allt som krävs för att mätta en ölintresserad läsekrets – det är inte tu tal om annat.

C/O Hops, ny tidning om öl.

C/O Hops, ny tidning om öl.

Pelle Stridhs artikel om den svenska ölutvecklingen de senaste 25 åren är intressant, kortintervjun med Jessica Heidrich är spänstig och ger lite nytt kött på benen, humleskolan av Lars-Göran Dahlgren är både initierad och populär och mat- och ölkombinationerna av Jens Skrubbe är både kunniga och ibland roligt förvånande. Skrubbe låter till exempel Värmdö bryggeri vara med i en ölrekommendation – får mig att genast beställa en flaska för att kolla om den utvecklats så mycket sedan senaste smakprovet. Här finns kort och långt, underhållande och informativt och även om det mesta är relativt säkra kort (Mohawk, Brekeriet, Marianne Wallberg och Jessica Heidrich) så finns här också några saker som sticker ut. En ny ölbar i Italien (!) och en kortintervju med Simon Martin som har the Real Ale Guide på Youtube är innehåll som jag inte sett förut och det är roligt!

Men frågan är, den STORA frågan är, om det är tillräckligt?

Det är tillräckligt för mig, det råder det ingen tvekan om.

Men jag är jävig, jag följer den svenska ölkulturen på nära hand och är dessutom personligen bekant med nästan alla av skribenterna i ℅ Hops.

Jag är dessutom tidskriftsläsare av rang och vågar inte tänka på alla pengar jag lagt på tidskrifter genom alla år. Jag har precis som många andra närt idéer om en svensk öltidning och suttit i många möten med svenska mediahus som varit intresserade av idén men inte fått pengarna att räcka till. Pengar för att starta – ja, men inte tillräckligt med pengar för att få det att bära sig.

Så jag är förmodligen så mycket målgrupp så det är löjligt och ändå tvekar jag.

Inte om tidningen. Inte om skribenterna. Inte om utformningen.

Utan om ekonomin.

Öljournastik har fram tills nu i varje fall inte varit något som de stora mediahusen velat satsa på. Tidningsmakarna kan ha fel men ofta har de rätt. En nischtidning kan förvisso klara sig ganska länge på entusiasm och låga arvoden men utgifterna är inte den stora verkligheten – intäkterna är allt.

Och det är förmodligen där som den stora stötestenen är. Intäkterna. Kommer ℅ Hops tjäna de pengar den måste tjäna för att kunna fortsätta existera. Jag hoppas det. På alla sätt.

Jag tror att de fyra första numrena är säkrade ekonomiskt. De flesta som fått nys om tidningen är förmodligen ölentusiaster som hänger här på BeerSweden, på Allt om öl och på andra sajter om öl och många  har förmodligen tecknat sig för en fyra-nummers-prenumeration, både av nyfikenhet och av välvilja. Det innebär att man har en grundstock att stå på.

C/O Hops med reportage med Stefan "Mohawk" Gustavsson.

C/O Hops med reportage med Stefan “Mohawk” Gustavsson.

Jag tippar också att de flesta av annonsörerna har gått in i ett längre samarbete – det är gynnsamt för alla parter – och det är många större ölannonsörer som finns med i tidningen; Cask, Nils Oscar, Enjoy Wine, Pilsner Urquell och Staropramen bland andra och det borgar för att man har en relativt stabil intäktsgrund att stå på.

Men det gäller de 4 första numrena. Under tiden måste man bredda annonsbasen, hitta en starkare distribution vid sidan om prenumerationen och öka antalet läsare. Man måste locka livsstilsläsare, inte bara ölentusiaster. Och man måste sänka priset. Som ligger på höga 119 kronor för ett nummer.

 119 kronor är för mycket för en tidskrift. Inte kanske sett till vad man konkurrerar med i allmänhet, en och halv kvalitetsöl på krogen kan man hoppa över och en tidskrift kanske kan få kosta lika mycket som en lågt prissatt bok men för att nå volymen som krävs för att få affären att gå ihop så måste nog priset landa mellan 60 och 70 kronor. Kanske till och med ner mot 50 kronor….

Det är få som väljer att lägga mer än hundra på en tidskrift när alternativen ligger under 50-lappen. När man kan få 6 Oppigårds-öl för samma summa. Man måste vara riktigt bra intresserad för att göra det köpet.

Nej, jag har inte insyn i affärsmodellen så detta är bara skisser på vad som krävs. Eller vad jag tror kommer att krävas. Jag hoppas verkligen att ekvationen går ihop och att vi får se ansträngningarna av ℅ Hops för lång tid framöver. Att Sverige har blivit ett ännu lite bättre öl-land är helt klart och det ska bli väldigt roligt att se åt vilket håll tidningen kommer att utvecklas framöver.

Dessutom, snart kommer ℅ Hops på nätet också, även det kommer att bli spännande att se!

Text och foto: Joel Linderoth

C/O Hops ges ut av Me and my magazine och chefredaktör är Pelle Stridh som driver sajten Allt om öl. Bland skribenterna märks Johan Lenner från bloggen Portersteken, Jens Skrubbe från Pressklubben, bloggen Skrubbe.com, Manker beer och BeerSweden och Robert Lagerström. Huvudfotograf är Calle Stoltz.

Tags: , , ,

Category: Recensioner, Senaste Nytt

Comments (1)

Trackback URL | Comments RSS Feed

  1. Micke skriver:

    119 kronor är där skon klämmer för mig. Tidningen låter intressant och väldigt välgjord, men det är mer pengar än vad jag är villig att lägga på en tidning.
    Med ett sånt pris och en mycket specifik inriktning tror jag dessutom att det blir en månadspredikan för de redan troende. Målgruppen finns (ölnördar) men att nå utanför den blir svårt.