Vad finns på hyllorna – egentligen?

| februari 8, 2013 | 8 Comments

Här kommer ett tema som du känner igen – utbudet på Systembolaget. Ja, det är dags. Igen.

En hylla på bolaget någonstans i Sverige.

En hylla på bolaget någonstans i Sverige.

För även om det finns härliga nyheter och underbara lanseringar och fantastiska öl här och var så är det förvånansvärt tomt på hyllorna i en vanlig del av Sverige. I varje fall när det gäller bredden på utbudet. Och det vet du ju. Och jag vet det. Men ibland blir det så tydligt. Som nyss.

Oftast köper jag inte öl som vanligt folk. Så klart. Jag går inte in på bolaget på torsdag efter jobbet eller på fredagslunchen och plockar på mig några flaskor eller burkar. Det funkar inte så i en öl-älskares liv.

Det finns alltid en beställd flaska i kylskåpet eller några lagrade öl i källaren eller några öl som måste testas. Du vet förmodligen precis hur det är. Det ser förmodligen ut precis likadant hos dig.

Och ska jag köpa öl som vanligt folk så har jag möjligheten att dra till det där stora bolaget som ligger på Regeringsgatan i Stockholm med ett fantastiskt utbud där man aldrig blir besviken.

Men så. Ibland. Slinker jag in på ett vanligt bolag. För att kanske köpa några flaskor men kanske framförallt se hur det är i verkligheten.

Och believe you me. Det är inte så jävla roligt.

För kommer man in på ett vanligt bolag – jag vet att det finns kvotgrupper och butiksstorlekar och en massa annat men det bryr vi oss inte om nu – nu talar vi om verkligheten. Och den ser ut så här….

Lager. Lager. Lager. Lager.

Stark lager. Mellanstark lager. Svag lager. Colombiansk lager. Amerikansk lager. Mellanlager. Och svensk lager. Fagerhult? Mariestad? Sofiero? Dansk fadöl? Procent hit och procent dit i olikfärgade burkar och olika flaskor. Jaha? Är det så här vi ska ha det?

Och tro mig, jag har inget emot lageröl. Jag till och med gillar lageröl. Väldigt mycket.

Men om man någonstans har ett intresse för det som kallas ölkultur så vill man se så mycket mer. Man vill se representanter för några av de mer experimentella bryggerierna. Man vill se belgiska öl, tyska öl, danska öl, norska öl, amerikanska öl och brittiska öl.

100 bryggerier i Sverige? Var då? 130 bryggerier i Danmark? 135 i Tjeckien? 150 i Italien? Hur många i USA sa du nu igen? Över 2000? Var hittar jag tecken på att det händer saker i världen när jag släntrar in på mitt systembolag och säger tjena? Om jag kanske är sugen på att testa en belgisk trippel? En brittisk IPA med amerikanska influenser? En veteöl kryddad med….? En samarbetsbrygd mellan ett tyskt och ett amerikanskt bryggeri? En svensk bryggare i Storbritannien?

Lösningen? Ge butikscheferna större ansvar. Ge varje ölansvarig på varje butik ansvar för 10-20 % av hyllutrymmet – att förfoga över och ge det som kunderna frågar efter. 10 flaskor av lyxölen, 100 flaskor av det lokala bryggeriet, 2 lådor fjällöl och lite till. Gör butiken till en butiken som visar vad som händer i världen – inte vad som hände för några år sedan.

Det är 2013 nu. Det pågår en revolution. Det syns inte där det borde synas.

Social Share Toolbar

Tags: , , ,

Category: Krönika, Senaste Nytt

Comments (8)

Trackback URL | Comments RSS Feed

  1. Ola skriver:

    Eller en annan lösning. Avskaffa monopolet? Låt ölälskare runtom i landet öppna upp specialbutiker. Gör det lättare för din lokale ICA-handlare att beställa in lokaltillverkad öl. Det räcker med att man går in i random snabbköp i New York så hittar man minst ett dussin mikrobryggda märken.

    • Mats B skriver:

      Ola! Hur naiv får man vara? Gå in till din lokale ICA-handlare och kolla in utbudet av bröd, korv whatever. Om du hittar ett lokalt producerat bröd, en lokalproducerad korv, ett lokalproducerat folköl osv. osv. så måste du bo i en trakt där minst 50% av befolkningen består av högutbildad övre medelklass.

  2. Dennis skriver:

    Här hade vi ett helt ok utbud för en landsortsbutik, sen skulle ölansvarige bytas ut. Jag ansökte såklart men msn valde en annan sökande. Sen dess har vi lager, två vete, typ två stout, och punk ipa.
    Aldrig något från dom nya släppen som vi brukade få.

  3. Magnus skriver:

    Precis kommit upp från lilla bolaget i närheten av mitt jobb. Kvinnan i kassan ”Du, vet du vad som har hänt. Vi har fått nya ansvarsområden och jag ska ha hand om ölen. Men jag dricker ju inte öl själv så du kanske kan hjälpa mig styra upp sortimentet här lite”. Det är både glädje och sorg här. Visst jag kommer kanske kunna styra in så ölutbudet blir en uns bättre men så är det en T1 butik så de har väl inte så många öl de själv får laborera med. Sen inser jag att så är det antagligen på många bolag. ölansvarig som inte dricker öl själv. Inte nog med att man måste dras med allt skit som måste finnas i butiken, är det sen en ölansvarig som har noll koll som sen ska bestämma vad som ska köpas in i de där ”fritt val” ölen…

    • BeerSwedenJoel skriver:

      Första reaktionen – oj! Andra reaktionen – vad fan? Tredje reaktionen – ta chansen! Gör listor! Visa på bredden! Kampanja för att kompisar ska köpa det som de tar in som är udda! Ni har chansen att visa att ölbredden berikar – inget annat! Kör!

  4. Simon Persson skriver:

    Självkart är ju efterfrågan alltid avgörande när det kommer till försäljning. Jag föröker öka efterfrågan på kvalitetsöl genom att (1) på varje fest (student=många fester) lämna kvar ett par flaskor god öl som värden sen förmodligen kommer dricka upp och därigenom få upp ögone, (2) tvinga mina vänner att köpa annat än Sofiero, (3) samt lämna listor till bolaget med omtalade, populära öl som jag vet kommer säljas.

  5. Jag har gett flaskor i presenter och pratar om öl hela tiden med mina vänner som inte kan något men ändå är lite smått intresserade.
    Och lite måste jag ha lyckats, för när min mamma var ute med sina vänner härom veckan och skulle dricka vin så beställde hon istället en Pang Pang och berättade ivrigt om hur bra den hade varit :)

    Och sen brukar jag alltid låta folk få smaka på min öl när jag har chans att bjuda.

Leave a Reply