Stora ambitioner med Nya Carnegie-bryggeriet

| januari 8, 2013 | 2 Comments

Ett centrum för öl och mat och ett bryggeri som hamnar bland de största av mikrobryggerierna i Sverige – så kan man sammanfatta planerna för det Nya Carnegie-bryggeriet som planeras i Hammarby Sjöstad. Fastigheten där bryggeriet ska ligga är idag bara ett skal i en men planerna är redan långt framskridna. 

Eric Ottaway, VD för Brooklyn brewery, utanför det kommande bryggeriet.

Eric Ottaway, VD för Brooklyn brewery, utanför det kommande bryggeriet.

- Här kommer bryggverket att vara, här maltkrossen och här kommer flask- och fattappningen att vara, berättar Eric Ottaway, VD på Brooklyn Brewery, när han visar runt i fastigheten. Eric Ottaway har flugit in från New York för att berätta varför Brooklyn brewery väljer att bygga ett bryggeri i Stockholm och han klättrar snabbt upp för trapporna till andra våningen i fastigheten.

- Här kommer vi ha kontor och ett provkök där vi kan laga mat och testa kombinationer med de olika ölen, berättar han och tittar ut i en industrilokal som just nu är fullständigt urblåst. Att det om ungefär ett år ska vara full fart på bryggeriet är svårt att förstå.

Och planerna handlar inte bara om ett bryggeri. Tanken bakom projektet är att skapa ett centrum för öl där alla ölintresserade ska kunna hitta nya smaker och kombinationer av mat och öl. Projektet inbegriper två fastigheter, den ena ska vara bryggeri och den andra restaurang och bar där ölen ska stå i förgrunden och maten komplettera ölens smaker.

- Här står vi mitt i baren och här ska man kunna testa provbrygder som bara finns här, berättar Joakim Losin, som är VD för Nya Carnegiebryggeriet och dessutom jobbat för Carlsberg Sverige sedan lång tid tillbaka. Sedan kanske provbrygderna kommer att lanseras i bredare skala men en del av vårt utbud ska man bara kunna hitta här, fortsätter han.

Att Joakim Losin fått rollen som VD är full naturligt, på många sätt kan man säga att idén med bryggeriet kommer just från honom. Och det var länge sedan.

- Jag jobbade för Pripps tidigare, innan det köptes av Carlsberg, och var då ansvarig för besöksverksamheten i Bromma-bryggeriet. Vi hade upp mot 50 000 besök med provningar per år på den tiden och sedan det bryggeriet lagts ned så har jag letat efter ett ställe där vi skulle kunna skapa ett bryggeri och ha besök med ölprovningar. Det har tagit lång tid och vi har kollat på många ställen men nu har vi äntligen hittat rätt, säger Losin stolt. 

Joakim Losin, VD för Nya Carnegiebryggeriet och Eric Ottaway, VD för Brooklyn brewery.

Joakim Losin, VD för Nya Carnegiebryggeriet och Eric Ottaway, VD för Brooklyn brewery.

 

Det Nya Carnegie-bryggeriet är företagstekniskt en konstruktion där Carlsberg Sverige äger 51 %, Brooklyn Brewery äger 15 % och företaget D Carnegie äger 3 % – resten ges aktieägarna i D Carnegie möjlighet att köpa till ett aktievärde av 20  miljoner kronor. Brooklyn kommer att drifta själva bryggeriet, Carlsberg kommer att sköta distribution och försäljning och det Nya Carnegiebryggeriet kommer att vara ett företag som säljer licensen att använda varumärket och därigenom tjäna pengar. Ju mer öl som säljs, desto mer pengar tjänar företaget.

Och det är inte ett litet bryggeri som det handlar om, i varje fall inte med svenska mått mätt. Själva bryggeriet kommer att ha en produktionskapacitet på 1 miljon liter per år och det kommer man lätt att sälja tror Brooklyns VD Eric Ottaway.

- Jag skulle kunna sälja en miljon liter idag, berättar han när han visar runt i det kommande bryggeriet. Men det är inte det som är meningen. Vi vill ha ett bryggeri som framförallt är lokalt och vars öl säljs på den lokala marknaden. Det mesta vi producerar här kommer att säljas till krogar och även om vi kommer att flasktappa en del så är det på krogen som vår öl kommer att säljas, fortsätter han. Vi ser att det finns en fantastisk möjlighet att skapa ett ölcentrum, ett ställe där den svenska ölmarknadens olika aktörer kan mötas och utvecklas tillsammans.

- Även om vi kan producera en miljon liter så hoppas vi någonstans att den här satsningen kan göra att ölmarknaden i Sverige växer med mycket mer än så, vi vill fortsätta på den väg som vi gjort upp med Brooklyn i Willliamsburg där vi tillsammans med våra konkurrenter skapat en större marknad, berättar Ottoway.

Tittar man i prospektetsom delas ut till de som har möjlighet att köpa aktier i Nya Carnegiebryggeriet så är en en tydlig vision som målas upp. Viljan att dricka öl från premiumsegmentet ökar för varje år, viljan att betala för det likaså och krogarna letar ständigt efter nya öl att erbjuda en alltmer intresserad publik. Publiken är också mer och mer medveten om att öl är en bra måltidsdryck och att kombinationen öl och mat är minst lika spännande som vin och mat. Och det är där som det Nya Carnegiebryggeriet vill vara. Ett öl som ger mer än själva ölen, en öl som även ger en story. 

Är det ett bryggeri där nere?

Är det ett bryggeri där nere?

 

- De som kritiserar oss säger att vi bara vill ta en del av mikroöls-marknaden men vi vill göra mer än så, vi vill fortsätta öka kunskapen och medvetenheten om öl i Sverige. Och det finns plats för fler aktörer i Sverige. Om jag talar som representant för Carlsberg så har vi satsat stenhårt på att vara med och hjälpa den svenska matbranschen och har i åratal propagerat för att lyfta fram ölen som sällskap till maten. Och jag tror på riktigt att den här satsningen kommer att betyda mycket för mikrobryggsvärlden i Sverige och då bara på gott, säger Joakim Losin.

- Vi kan inte göra de öl som vi ska göra här på vår anläggning i Falkenberg, där gör vi en annan typ av öl, men här kommer vi att göra andra öl. Öl som inte sneglar på marknadsundersökningar utan öl som görs i kraft av sin egen kvalitet, fortsätter han.

Kommer ni bara ha era egna öl på krogen här eller är det öppet även för andra lokala producenter?

- Än så länge är det inte bestämt så jag kan inte lova något men det troliga är att vi har även andra öl i vårt utbud, svarar Losin.

Eric Ottaway säger att de ska göra bra lokal öl med hög kvalitet.

- På Brooklyn Brewery gör vi öl som vi själva vill göra. Vi experimenterar ständigt med nya varianter och nya recept och det kommer vi att göra här också. Vissa kommer man bara kunna dricka här i krogen, andra kommer att spridas ut över krogar och butiker runt omkring. Ja, vissa kommer kanske till och med exporteras, berättar han.

Jag frågar om Brooklyn har fler liknande projekt på gång eller om detta är enda stället som är aktuellt just nu.

- Vi har alltid många projekt på gång men det här är det enda bryggeriet, svarar Ottaway. Den svenska ölmarknaden är väldigt intressant med många, många intresserade öldrickare och vår relation till den svenska och stockholmska marknaden är väldigt speciell. Det är vår andra största marknad! Alla verkar intresserade av de här planerna och vi har fått många förfrågningar redan om att de vill köpa öl från det Nya Carnegiebryggeriet. Det är ett väldigt starkt varumärke, säger Ottoway. 

Inne i den gamla glödlampsfabriken där bryggeriet ska ligga.

Inne i den gamla glödlampsfabriken där bryggeriet ska ligga.

 

Och planerna på det nya bryggeriet verkar välkomnas även av branschen. Första beställningen av öl kom redan samma dag som planerna offentliggjordes och flera krögare har visat intresse för att driva krogen som ligger i anslutning till bryggeriet. Enligt Joakim Losin är det viktigt att hitta rätt krögare till krogen – eller kanske flera – som kan jobba med samma värderingar som bryggeriet.

- Vi vill vara ett lokalt bryggeri som gör bra och experimentell öl. Samma sak måste vi hitta hos de som driver krogen för här kommer det vara fullt fokus på kombinationerna – vi vill verkligen skapa en mötesplats för alla som är intresserade av öl och mat.

Ikväll ska planerna för det Nya Carnegiebryggeriet presenteras för ett stort antal krögare från flera delar av Sverige och intresset för vad bryggeriet ska bli för något verkar intressera fler än de på den lokala marknaden.

- New York Times skrev om det här direkt när det presenterades och Bloombergs rapporterade om det i helgen. Jag har till och med fått reaktioner från USA där man sagt att de länge velat åka till Sverige och nu har de fått anledningen som gör att det blir av, berättar Joakim Losin. Det här kan betyda mycket även för turismen.

Och kanske kan det nya bryggeriet hjälpa till att profilera stadsdelen Hammarby Sjöstad som ligger direkt söder om Södermalm i Stockholm. Hammarby Sjöstad är byggt, och byggs fortfarande, i etapper på ett område där det tidigare låg industrifastigheter och trots att området från början mest var tänkt att locka 55+-are som sålde villan så har området blivit ett populärt ställe för medelklassfamiljer med barn. Området är tydligt definierat med vatten och vägar runtomkring och med en skidbacke som snygg fond i bakre delen. På senare år har området fått fler och fler krogar och här finns sedan tidigare ett antal restauranger och kaféer som erbjuder det som det nya bryggeriet vill erbjuda – produkter med kvalitet och en story. 

Bryggeribyggnaden utifrån.

Bryggeribyggnaden utifrån.

 

Här finns bland andra delikatessbutiken Fine food och finkrogen Zee och här har även mästerbagaren Magnus Johansson öppnat bageri, företag som på många sätt passar in på stadsdelen med sina förfinade och högkvalitativa produkter. Men trots detta har stadsdelen känts lite anonym, lite konturlös. Med det Nya Carnegie-bryggeriet kan stadsdelen få ett lyft som den kanske behöver och locka fler till området, både boende och turister. Och det kan behövas, nästa etapp av området, som går under det lätt löjeväckande namnet ”New Stockholm”, innehåller många lägenheter och ett stort hotell. Med ett lokalt bryggeri i närheten kommer det garanterat att bli lättare att attrahera nya hyresgäster till lokalerna och lägenheterna.

Joakim Losin påtalar att valet av plats är viktig.

- Det finns många fördelar med den här platsen. Det är lätt att ta sig hit med färja och tåg, det ligger i anslutning till vattnet med en fantastisk möjlighet att ha uteservering på sommaren och det är ett nytt område som fortfarande formas och utvecklas. Och inte minst så ligger det i en häftig fastighet med mycket historia – precis som Carnegies historia.

Och Eric Ottaway är inne på samma spår.

- Ett bryggeri med utsikt  över vattnet i den här miljön – det är fantastiskt att få bygga det här, säger han och pekar ut mot färjan som är på väg in mot färjebryggan.

Kommer du att besöka bryggeriet ofta?

- Ja, så ofta jag kan. Det här är en väldigt seriös satsning från vår sida. Och så gillar jag att vara här, skrattar han.

Text: Joel Linderoth
Foto: Joel Linderoth

Läs mer: Parmesan och tre öl som passar till

Läs mer: Beer trending – what can we expect of 2013?

Social Share Toolbar

Tags: , , , , ,

Category: Bryggerier, Krog & Bar, Senaste Nytt

Leave a Reply