Systembolaget får kritik för sina spretiga lagtolkningar

| december 20, 2012

Nu ger sig Alkoholgranskningsmannen Mattias Grundström in i diskussionen om etiketterna som stoppas av Systembolaget. Systembolaget måste bli mer konsekventa och ge möjlighet till större förutsägbarhet menar han. Att Systembolagets bedömningar spretar så väldigt mycket är ett problem. 

Alkoholgranskningsmannen Mattias Grundström.

Alkoholgranskningsmannen Mattias Grundström.

 

– Alla bedömningar av etiketterna är en tolkning och det är någon som ska göra den tolkningen. Men det är viktigt att det finns en förutsägbarhet i den bedömningen, säger Grundström.

Mattias Grundström har arbetat med alkoholgranskningsfrågor sedan 2006 och han är numera Alkoholgranskningman och säger att det då och då kommer frågor om etiketter på flaskor och burkar till honom. Alkoholgranskningsmannen bevakar hur företag informerar om och marknadsför alkoholhaltiga drycker i Sverige och bakom AGM står organisationerna Sveriges Bryggerier och Sprit- och Vinleverantörsföreningen.

– Sedan 70-talet har det rått enighet om att etiketten på flaskan eller burken är att beteckna som marknadsföring och i alkohollagen står det att marknadsföringen kräver särskild måttfullhet – det är det som producenter och importörer har att rätta sig efter, berättar Mattias Grundström. Tolkningen av den lagen visar att det spretar för mycket – det finns ingen förutsägbarhet i besluten och då blir det de här diskussionerna, menar han och tillägger det inte är bra – alla måste kunna förutse hur tolkningarna ska göras.

Mattias Grundström har läst artiklarna och kommentarerna på BeerSweden och håller med om att det är svårt att se en linje i Systembolagets friande och fällande – vissa etiketter stoppas medan andra släpps igenom – trots att de kan innehålla liknande färdmedel eller situationer.

– Det är tydligt att tolkningen inte är stringent, säger Grundström. Det måste den vara så att branschens aktörer kan ta rätt beslut.

Men kanske är en förändring på gång. Mattias Grundström har tagit kontakt med Systembolaget och bett om ett möte för att diskutera tolkningarna och hur man kan göra bedömningarna mer rättvisa framöver. I början av nästa år kommer Grundström och jurister på Systembolaget träffas och diskutera frågan och förhoppningsvis kommer det leda till att framtida beslut är mer förutsägbara.

– Hur man än tolkar ett regelverk så måste tolkningarna uppfattas som rättvisa. Det gör de inte nu och det är ett problem för branschens aktörer, säger Mattias Grundström.

Text: Joel Linderoth
Foto: Alkoholgranskningsmannen 

Läs mer: Train Station Brewerys etikett stoppas av Systembolaget

Läs mer: Systembolaget svarar på kritiken om etiketterna

Tags: , , ,

Category: Bryggerier, Senaste Nytt

Comments (7)

Trackback URL | Comments RSS Feed

Sites That Link to this Post

  1. Kända fall där Systembolaget har censurerat etiketter | Vintomas blogg | augusti 10, 2013
  1. bark skriver:

    Jättebra. Mer intervjuer och fråga-de-som-vet!

  2. BeerSwedenJoel skriver:

    Tack Bark. /Joel

  3. Humligheter skriver:

    Lysande att ni även har blandat in AGM, men en liten sak, var det inte så att Mattias Grundström ersatt Gun Neuman 1 maj förra året som AGM och att han tidigare var ansvarig för tillsynen av marknadsföring av bland annat alkohol på Konsumentverket. Dock en petitess i sammanhanget.

  4. BeerSwedenJoel skriver:

    Petitess eller inte – rätt ska vara rätt. Har nu ändrat texten så att det inte misstolkas. Tack! /joel

  5. Colin skriver:

    Hej Joel!

    Har du fått mer information om det här?

  6. BeerSwedenJoel skriver:

    Nej, vet bara att det var tänkt att vara ett möte i början av året. Ska kolla! /Joel